De meeste emails blijven tegenwoordig ongelezen. Toch kan e-mail marketing als je weet hoe het moet heel wat opleveren, schrijft Martine Chambone.
Ik ken ze nog wel hoor, de dagen dat 75 procent van mijn verstuurde mails
geopend werden. Niet meer voor te stellen toch? De laatste onderzoeken
vertellen ons dat we vandaag de dag blij moeten zijn als we de 11 procent
halen.
Sinds de gehaaide ‘marketeers’ spam bedachten, staat e-mailmarketing bovenaan
de irritatielijstjes van consumenten en is het bergafwaarts gegaan met de
resultaten die bedrijven via deze weg behalen. En eigenlijk is dat heel
jammer.
Ten eerste voor de consument, Hoe fijn is het dat je niet op zoek hoeft te
gaan naar interessant aanbiedingen en toegespitste informatie? Dat is
namelijk waar het ooit voor bedacht is, zorgen dat de consument op zijn of
haar wenken wordt bediend met relevante informatie.
Maar ook voor de ondernemer is het jammer dat e-mailmarketing inmiddels zo’n
slechte naam heeft. Want naast sociale media is juist e-mail een heel
interessant (en bovendien gratis) marketinginstrument waar je indrukwekkende
resultaten mee kunt boeken. Kunnen we het tij nog keren? Iets bieden dat wel
leuk is voor de ontvanger én iets oplevert voor de ondernemer?
Hier 9 tips voor e-mailmarketing die wel werkt:
1. Kies een 'Call to Action'
Iedere keer als je een e-mail verstuurt, bedenk je vantevoren wat je wilt
bereiken bij de ontvanger. Wil je hem naar je website leiden, wil je dat ze
je video bekijken of een aankoop gaan doen?
Wat het ook is, geef de klant een heldere en eenduidige ‘opdracht’.
2. Zorg voor een intrigerend onderwerp (subject)
Als je een hoger openingsrate percentage wilt behalen, zul je het onderwerp
van je mail al slim moeten kiezen. Maak het spannend, interessant en maak je
ontvanger nieuwsgierig. Tevens wil je dat het de ontvanger direct triggert
op een probleem of een behoefte. Gebruik daarovoor maximaal 45 karakters.
3. Maak het persoonlijk
Onderzoeken laten zien dat het gebruik van voornamen in de mail je
click-through rate tot 3 procent kan verhogen.
4. Bezorg een interessante boodschap
Openen van de mail alleen is niet voldoende, bied ook echt iets interessants.
Maak klanten niet blij met een dode mus!
5. Make it short and sweet
Je hebt maar even de aandacht dus hou het kort en maak het leuk.
6. Schrijf een P.S. in je mail
Het P.S. gedeelte van je mail is het op een na meest gelezen gedeelte in de
nieuwsbrief. Schrijf in je P.S. nog een korte samenvatting of een
overtuigende reden om…
7. Stuur meer mailtjes
We zijn allemaal bang om te spammen en ik zou het je ook zeker afraden om dat
te doen. Maar door deze angst sturen we juist te weinig e-mails. Iedere
maand een e-mail is een frequentie die aantoont dat het open rate percentage
het hoogste is en de irritatiefactor het laagste.
9. Early bird mailtjes.
De meeste mailtjes worden voor 10 uur ‘s ochtends gelezen dus wees er vroeg
bij en stuur een ontbijt mailtje!
10. Zondag, maildag.
Uit cijfers blijkt dat e-mails die op zondag worden verstuurd een
openingsrate hebben van 12,2 procent. De laagste percentages zien we op
dinsdag en woensdag.
(Cijfers komen uit het onderzoek van MailerMailer gebaseerd op 977 miljoen
verstuurde mailtjes)
P.S. Als je linkjes gebruikt in je mail, maak ze ‘klikbaar’
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl